Kupno lokalu mieszkalnego od miasta. Umowa sprzedaży z Gminą Wrocław (lub inną)
Tryb oraz zasady nabycia lokalu mieszkalnego przez dotychczasowego Najemcę
reguluje w szczególności ustawa z dnia z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce
nieruchomościami.
Pierwszeństwo nabycia
W przypadku zbywania lokalu mieszkalnego przez Gminę pierwszeństwo w jego
nabyciu przysługuje Najemcy tego lokalu, gdy najem został nawiązany na czas
nieoznaczony.
Forma zawarcia umowy
Sprzedaż lokalu mieszkalnego przez Gminę na rzecz dotychczasowego Najemcy
następuje w drodze bezprzetargowej oraz wymaga zawarcia umowy w formie aktu
notarialnego.
Strony umowy
Stronami umowy są:
1) Gmina (na przykład Gmina Wrocław), najczęściej reprezentowana przez
Pełnomocnika, oraz
2) Dotychczasowy Najemca/Najemcy, jeśli nie podlega zakazowi kupna lokalu
mieszkalnego stanowiącego mieszkaniowy zasób gminy, o którym mowa w
art. 24fa ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie
gminnym. Zakazem tym objęci są wójtowie, zastępcy wójtów, radni,
małżonkowie wójtów, zastępców wójtów, radnych, a także osoby pozostające
we wspólnym pożyciu z wójtami, zastępcami wójtów, radnymi.
Cena lokalu
Cenę nieruchomości ustala się na podstawie jej wartości, obejmuje ona lokal wraz z
pomieszczeniami przynależnymi oraz udział w nieruchomości wspólnej.
Bonifikata w cenie
Od ustalonej ceny może zostać udzielona bonifikata. Warunki udzielenia bonifikaty,
jak również jej wysokość określane są każdorazowo w zarządzeniu odpowiednio
wojewody uchwale rady lub sejmiku. We Wrocławiu od ceny lokalu mieszkalnego,
sprzedawanego jako odrębna nieruchomość w trybie bezprzetargowym, udziela się
bonifikaty w wysokości 93% jeśli wskutek równoczesnej sprzedaży wszystkie
mieszkania w budynku przestają być własnością gminy, natomiast we wszystkich
pozostałych przypadkach bonifikata wynosi 85%.
Zwrot bonifikaty
Nabywca lokalu mieszkalnego zobowiązany jest na żądanie Gminy, do zwrotu kwoty
równej udzielonej bonifikacie po jej waloryzacji jeśli zbędzie przedmiotowy lokal lub
wykorzysta go na inne cele niż mieszkalne przed upływem 5 (pięciu) lat, licząc od
dnia nabycia, chyba że:
Zabezpieczenie zwrotu udzielonej bonifikaty – hipoteka
Zwrot kwoty równej udzielonej bonifikacie po jej waloryzacji może zostać
zabezpieczony hipoteką ustanowioną na lokalu mieszkalnym, wpisaną w dziale IV
nowozałożonej księgi wieczystej.
Wykreślenie opisanej hipoteki możliwe jest dopiero, gdy:
- upłynęło 5 lat od dnia nabycia lokalu mieszkalnego,
- dokonana została zamiana lokalu mieszkalnego na inny lokal mieszkalny lub
spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego, albo nieruchomość
przeznaczoną lub wykorzystywaną na cele mieszkaniowe, - nastąpiła sprzedaż lokalu mieszkalnego, a środki uzyskane z jego sprzedaży
wykorzystane zostały w ciągu 12 miesięcy na nabycie: innego lokalu mieszkalnego
spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, albo nieruchomości
przeznaczonej lub wykorzystywanej na cele mieszkaniowe będącej przedmiotem
prawa własności lub prawa użytkowania wieczystego.
Wniosek o wykreślenie hipoteki Właściciel lokalu składa do właściwego sądu
wieczystoksięgowego.
Koszt wykreślenia hipoteki to 100 zł opłaty sądowej. Dokumentem niezbędnym do
wykreślenia będzie zaświadczenie wydane przez Gminę Wrocław (lub inną
odpowiednią), zawierające zgodę na wykreślenie hipoteki z działu IV księgi
wieczystej.
Dokumenty
Do podstawowych dokumentów, niezbędnych do sporządzenia aktu notarialnego
należą:
- protokół rokowań w sprawie sprzedaży lokalu mieszkalnego, pomiędzy Gminą, a
dotychczasowym Najemcą, - zaświadczenie stwierdzające, że lokal mieszkalny jest samodzielnym lokalem
mieszkalnym, - wypis z kartoteki lokali dla lokalu mieszkalnego,
- rzut lokalu mieszkalnego.
Co do zasady wszystkie wymagane dokumenty, niezbędne do przygotowania umowy
u notariusza dostarczane są do Kancelarii Notarialnej przez Pełnomocnika
reprezentującego Gminę w danej sprawie.
Podatek od czynności cywilnoprawnych – czy występuje?
Nabycie lokalu mieszkalnego od Gminy nie podlega podatkowi od czynności
cywilnoprawnych.
Na podstawie art. 2 pkt. 1) lit g ustawy z dnia 9 września 2000 roku o podatku od
czynności cywilnoprawnych nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne w
sprawach podlegających przepisom o gospodarce nieruchomościami.
Opłaty u notariusza
Nabywca zobowiązany jest do uiszczenia następujących opłat:
1) Taksa notarialna wraz z należnym podatkiem VAT – ustalana indywidualnie,
w oparciu o wskazaną przez Nabywcę wartość lokalu mieszkalnego,
2) Opłaty sądowe:
a) za odłączenie z nieruchomości gruntowej lokalu mieszkalnego oraz
założenie dla niego nowej księgi wieczystej – 100,00 zł,
b) za wpis w dziale II nowozałożonej księgi wieczystej Nabywcy jako
właściciela – 200,00 zł,
c) za wpis hipoteki tytułem zabezpieczenia mogącej powstać wierzytelności
Gminy wynikającej z tytułu zwrotu kwoty równej udzielonej bonifikacie po
jej waloryzacji – 200,00 zł
3) wynagrodzenie notariusza za złożenie wniosku wieczystoksięgowego
wraz z należnym podatkiem VAT – 246,00 zł
4) opłata za umieszczenie w Centralnym Repozytorium Elektronicznych
Wypisów Aktów Notarialnych (CREWAN) elektronicznego wypisu aktu
notarialnego przeznaczonego dla Szefa Krajowej Administracji Skarbowej –
5,00 zł
5) opłata za wypisy aktu notarialnego (dla Stron, Sądu, Geodezji oraz US) – w
zależności od ilości stron aktu notarialnego – 7,38 zł za każdą stronę umowy.
Potrzebujesz informację lub wyceny czynności notarialnej- skontaktuj się.